Mopedister bland Hinduister

Jag kan borja med att meddela att Ylva ar hemkommen! Malapascuas fataliga befoklning ma sorja over detta men jag tror vi ar manga som ar glada over att hon aterigen ar pa svensk mark, speciellt som ryktet sager att det stundande parlamentsvalet i Filippinerna for med sig en minst sagt orolig stamning.

Sjalv befinner jag mig nu i Vientiane, Laos. I denna blygsamma huvudstad rader ett ofrankomligt lugn. Kan inte med ord uttrycka hur befriande det ar. Trots den 39-gradiga varmen. Vi anlande igareftermiddag efter att ha spenderat 15 timmar i standbylage pa Kuala Lumpurs flygplats. Later nog betydligt mer brutalt an det var. Nagra timmars somn pa det bekvama golvet, Starbucks-kaffe, lite kortspel samt luffarshack och sen var det dags for boarding. Varre saker har man upplevt.



For ovrigt maste jag saga att Gili Meno utan tvekan levde upp till forvantningarna. Sista dagen hoppade jag i vatdrakten igen och tog ett dyk vid sa kallade The Slope. Tank akvarium sa kanske ni kan forestalla er. Riktigt riktigt haftigt faktiskt.







Efter fyra slappa dagar pa lilla Meno tog vi baten over till Gili Trawangan. Pa GT som jag valt att kalla det, var det inte riktigt samma harmoniska stamning som pa Meno men vi lyckades komma over ett fenomenalt hus och dessutom fanns dar nagra riktigt trevliga barer och fin strand sa inga klagomal har inte.



Nar vi kom tillbaka till Bali beslutade vi oss for att utforska on pa moped. Detta visade sig vara ett fantastiskt fardsett pa denna lagom stora o och naturen vi passerade var (snalla ursakta min klyshiga formulering) andlost vacker. Risterasser och grona slutningar sa langt ogat nadde. 

Vi akte forst nordost mot de svarta stranderna i Amed. Darifran foljde vi norra kusten till Lovina dar vi steg upp i ottan for lite delfinspaning. Vadret var knappast det basta och humoret inte riktigt pa topp da vi satt i var lilla trabat i en bathjord av turister ute till sjoss. Jag hade mentalt forberett mig pa total delfinfranvaro men strax innan gryningen dok den forsta fenan upp bland vagorna och snart var vi omgivna av de sma liven. Kan inte lata bli att hapnas over dessa fantastiskt fina djur.






Med ett brutalt skyfall i halarna gasade vi vidare och styrde mot Balis bergiga inland. Bade jag och min bakdel var tacksamma over att komma fram till Lake Batur med tillhorande vulkan. Halvt drunknad och totalt genomfrusen men annars vid god vigor. 



Dag 4 motorbike stannade vi till i Ubud, en stad som visade sig ha oandligt utbud av hantverk och fantastiskt goda sallader, innan vi ateramnade vara trogna mopeder och tog en simpel buss till flygplatsen. For att citera Sebastian dag 7 av resan: "Allt utover detta ar en bonus."



Kommentarer
Postat av: Ylva

Det är skönt att vara hemma och sova egen säng. Sista nätterna på ön blev det att sova pa träbänken i rummet då jag hade några otrevliga djur som tycktes äta på mig om nätterna... Kul att ni verkar haft det kanon på era tvåhjuliga vänner. Fortsätt så!

2010-05-09 @ 20:20:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0